Da bi uspješno usmjeravali poslovanje našeg poslovnog sustava, moramo detaljno analizirati eksterne i interne čimbenike koji utječu na naš sustav. Jedna od metoda koja se koristi u strateškoj analizi naziva se matrica industrijskog rasta i tržišnog udjela ili BCG matrica, po američkoj tvrtki Boston Consulting Group koja ju je oblikovala. Analiza pomoću ove matrice provodi se na temelju međuovisnosti veličine tržišnog udjela i profitabilnosti. Veliki tržišni udio vodi većoj kulminiranoj proizvodnji što dalje vodi snižavanju jediničnih troškova i time višim profitima. A kakve veze s time imaju zvijezde, krave, upitnici i psi? BCG matrica u koju se smještaju proizvodi ili usluge, sastoji se od četiri kvadranta: zvijezde, krave muzare, upitnici i psi. U krave muzare spadaju proizvodi ili usluge koji su vodeći na tržištima i koji donose velike količine novca, ali ih nije moguće dalje razvijati i reinvestirati. Zvijezde s druge strane ostvaruju zavidan profit, a imaju i veliki potencijal za daljni razvoj. Nalazi li se proizvod u kvadrantu krave muzare, ima velik i stabilan udio na tržištu, ali nema prostora za daljnju ekspanziju jer je postigao svoj maksimum. S vremenom proizvodi iz krava muzara prelaze u pse, a iz zvijezda u krave muzare. Da se ne bi zaustavio ciklus, potrebno je novac s tržišta krava, kojima nije potrebno mnogo ulaganja u zadržavanje svog udjela na tržištu, preseliti u proizvode u kvadrantu zvijezde. Upitnici su proizvodi u koje tvrtka treba ulagati jer su na tržištu koje je turbulentno i brzorastuće. Nazivaju se upitnicima jer je upitno što će se s njima dogoditi; uz dobru strategiju, mogu prerasti u zvijezde, ali ukoliko se zanemare, preći će u kategoriju pasa u kojoj se nalaze proizvodi i usluge koji nemaju tržišni udio, a nemaju ni perspektivu.
Objavljeno u Regionalni Tjednik