TOWS analiza nije isto što i SWOT analiza iako se akronim sastoji od istih slova. Slova T i O nalaze se na početku akronima te označavaju Threats – PRIJETNJE i Opportunity – PRILIKE. Objašnjenje ovakvog poretka jest da je za organizaciju prioritetno da prvo obrati pažnju na vanjske prilike i prijetnje ukoliko želi osvojiti određeno tržište, a tek nakon toga na svoje unutarnje snage i slabosti. Tvrtke bi trebale prestati proizvoditi i nuditi ono što mogu ili žele raditi, već bi trebale uočiti što i kako mogu prodati na tržištu, pa tek nakon toga analizirati da li su sposobne to proizvesti i ponuditi. TOWS analiza je nastala evolucijom SWOT-a. Ona ima iste ulazne činitelje kao i SWOT, ali razmatrane na drugačiji način. TOWS upućuje na strateške opcije pri čemu se rezultati SWOT analize promatraju kroz odgovarajuće strategije u svrhu iskorištavanja prilika i izbjegavanja prijetnji. Koraci procesa TOWS analize su: Prvi korak: Odrediti profil poslovanja: a) vrsta poslovanja, b) područja, c) konkurentska situacija, d) usmjerenost menadžmenta. Drugi korak: Promatrati i procijeniti sljedeće faktore: a) gospodarstvo, b) društvo, c) politika, d) demografija, e) proizvodnja i tehnologija, f) tržište i konkurenti. Treći korak: Promisliti o budućim kretanjima, načiniti predviđanja i procjene. Četvrti korak: Provesti provjeru koja će obuhvatiti: a) upravljanje i organizacijsko ustrojstvo, b) dnevno poslovanje - proizvodnja, c) financijsko poslovanje, d) marketinško poslovanje, e) ostala područja koja se ocijene važnima. Peti korak: Razviti alternativna rješenja. Šesti korak: Prikazati strateške opcije – sve opcije razmotriti sukladno provedenim aktivnostima i rezultatima dobivenim u prethodnim koracima. Sedmi korak: Načiniti plan za svaku stratešku opciju ovisno o kretanjima u budućnosti.
Objavljeno u Regionalni Tjednik