Različite vrste činitelja mogu utjecati na pojavu pogrešaka u odlučivanju te su oni u nejednakoj mjeri prisutni u poslovnom okruženju menadžera. Istraživanjem je utvrđeno da najveću vjerojatnost pojavljivanja u poslovnom okruženju menadžera ima činitelj izbjegavanja priznavanja pogreške od strane menadžera. Kao drugi i treći rangirani činitelji koji utječu na pojavu pogrešaka u odlučivanju menadžera su preveliko povjerenje u dobivene poslovne informacije te ocjenjivanje ideje ili prijedloga za rješenje problema bez njene analize ili razrade. Kao činitelji koji često utječu na pojavu pogrešaka prepoznati su i utjecaj emocija na izbor alternative i donošenje odluke bez da se vodi računa o resursima i drugim potrebnim preduvjetima za njeno provođenje. Izvori pogrešaka vežu se uz loše upravljanje informacijama i nedostatak istih, krizno upravljanje i odlučivanje pod vremenskim pritiskom, izbjegavanje kritike ili negativnih posljedica osobnog djelovanja te široki spektar poteškoća u prosuđivanju u slučaju kompleksnih problema i negativnog utjecaja emocija. Kako pokušati izbjeći pogreške u odlučivanju? Proces upravljanja ljudskim pogreškama mora uključiti: razumijevanje prirode ljudske pogreške, oblikovanje sustava upravljanja koji prepoznaju postojanje ljudske pogreške i utjecanje na smanjenje ljudskih pogrešaka kroz organizacijsko učenje pri čemu je kontinuirano unapređenje organizacijskih sustava i procedura vjerojatno najdjelotvorniji i dugoročan način. Da bi proces odlučivanja bio uspješan, moraju se precizno definirati kriteriji i alternative te njihovi prioriteti, moraju se u proces odlučivanja uključiti i objektivni i subjektivni faktori te se oni uskladiti s intuitivnim i racionalnim odlučivanjem.
Objavljeno u Regionalni Tjednik